Belépés Regisztráció

Tudatos vásárlás időskorban – I. rész


Tudatos vásárlás időskorban – I. rész

2019-ben a Zero Point Zero Production cég Termékkorupció címmel indította el azt a sorozatot, amely leleplezi a különböző cégek törvény- és fogyasztóellenes magatartását. Az idősebb korosztálynak ezen a területen óriási felelőssége van, hiszen a sokkal nagyobb tapasztalati intelligenciánkkal hamarabb átlátjuk az ellentmondásokat. Ezért figyelmeztetnünk kell a fiatalabbakat nemcsak arra, hogy olcsóbban vásároljanak és takarékoskodjanak, hanem arra is, hogy környezetbarát és az egészségre nem ártalmas termékeket vegyenek. És természetesen saját magunknak is jobban kell figyelnünk, hiszen nem egyszer az alacsonyabb ár silány minőséget takar…

A hamis kozmetikumok

Akik nem követik naprakészen a kozmetikai termékek világát, azok is tudják, hogy sokáig csak a nagy cégek uralták a szépségipart. Arról is értesülhettek, hogy náluk is voltak botrányok, például kísérleti állatokon tesztelt termékek, vagy éppen vitatható vegyi anyagok kerültek a termékekbe. Ezeket a gondokat a nagyobb cégek többnyire gyorsan és hatékonyan megoldották.

Az elmúlt másfél évtizedben a nagy cégek mellett megjelentek az úgynevezett független („indie”) márkák, amelyek a közösségi médián keresztül robbanásszerűen terjedtek el. Megjelenésükkel mondhatni „szétnyílt a piac”: egyrészt sokkal szélesebb körben terjedtek el a fogyasztóbarát, saját fejlesztésű termékek, de sajnos megjelentek a hamis kozmetikumok is.

Ismerjük fel a hamisítványokat!

Ezek a hamis kozmetikumok két csoportba oszthatók. Egyrészt a nagyobb cégek termékjegyeit (leginkább a nevét és a termék formáját) alkalmazó utánzatok, hamisítványok. Másrészt olyan termékek, amelyek egészségre is ártalmasak lehetnek. Jelentős részük olyan – főként kínai – titkos gyárakból, üzemekből és laborokból kerül ki, amelyek a higiéniai alapszabályokat sem tartják be. Gyakran rákkeltő és mérgező anyagokat, vegyszereket (pl. arzént, berilliumot, ólmot, higanyt) és fertőző baktériumokat tartalmaznak. Tartós használatuk nem csak allergiás reakciót válthat ki (leginkább bőr- vagy szemgyulladás), de komoly betegségeket is okozhat. Némely esetben ezek a hatások akár azonnal is jelentkezhetnek. Például amikor pillanatragasztó-anyagot kevernek a rúzshoz, hogy az ajkak fényesebbek legyenek.  

Hogyan ismerjük fel a hamis kozmetikumokat?

Mind az utánzatok, mind az új, de ártalmas anyagokat tartalmazó készítmények rendkívül olcsók. Ennek egyik oka, hogy nagyon sok kis cég csak az interneten (pl. eBay-en, Amazonon) forgalmaz, a terméket pedig kiszállító cégeken keresztül juttatja el hozzánk. Az olcsóság másik oka, hogy a készítmények sokszor semmilyen vegyészeti ellenőrzésen nem esnek át. Hiszen – és ez az olcsóság harmadik oka – a termékekbe sokszor csak helyettesítőanyagokat használnak, amelyek nem tartalmaznak hatóanyagokat, sőt, akár az egészségre is károsak lehetnek. 

Tudatos vásárlás szenior korban

A tudatos vásárlás ebben az esetben az idősebb korosztály részéről azt jelenti, hogy gyermekeink és unokáink figyelmét hívjuk fel arra, hogy megbízható, ellenőrizhető helyről vagy cégtől vásároljanak szépségipari termékeket. Lehetőség szerint olyan céget keressünk, amely rendelkezik bolttal vagy saját webshoppal. Nagyon fontos a hiteles vásárlási forráshely, hiszen ezek a készítmények nemcsak a bőrünkkel érintkeznek, hanem általában bejutnak a bőrfelszín alá is.

Ne dőljünk be tehát a szimpatikus influencereknek, akik közül nagyon sokan voltaképpen bármit reklámoznak, csak azért, hogy sokan nézzék és lájkolják őket, s így nagy bevételre tegyenek szert. Sőt: ma már az is jellemző, hogy néhány, Instagramon, Youtube-on vagy Facebookon befutott szépségipari celeb saját márkás terméket alakít ki. Itt is fennállhat a bevizsgálás törvényes körének megkerülése. De leginkább az jellemző, hogy a termék csak azért drágább, mert rajta van az influencer neve.

Legyünk tehát résen, és ne engedjük azt, hogy környezetünkben a fiatalabbak bedőljenek a hamis szépségipari termékeknek!

Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője

 

A cikk a Szerencsejáték Service Nonprofit Kft. támogatásával készült.

Cimkék:
2023-01-17