Belépés Regisztráció

Tejre és tejtermékekre vonatkozó ajánlás, 60 éves kor felett


A tej és tejtermékek mindennapi fogyasztása azért különösen fontos a 60 év felettiek számára, mert az „izomépítő” állati fehérjéken túl nagyobb mennyiségben tartalmaznak a csontok egészségének fenntartásához hozzájáruló kalciumot, illetve a kalcium beépüléséhez szükséges D-vitamint.

A növényi italok (pl. szójaital, mandulaital, rizsital, kókuszital stb.), növényi sajthelyettesítők ezeket a létfontosságú tápanyagokat alapvetően nem tartalmazzák.

Ezért, ha szakorvos által igazolt táplálékallergia, -intolerancia nem indokolja, ne helyettesítse a tejet és tejtermékeket növényi alternatívákkal.

A megfelelő kalciumbevitel kiemelten fontos a nők számára, mert a változókorban a csontritkulás felgyorsul.

Ajánlás
  • Naponta 0,5 l tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű (600 mg) kalciumot tartalmazó tejterméket fogyasszon el.
  • Válassza az alacsonyabb zsírtartalmú (félzsíros, sovány) és hozzáadott cukrot nem, vagy csak kis mennyiségben tartalmazó termékeket.
  • Sajtok, sajtkészítmények, ízesített túrókrémek esetén a kevesebb sótartalommal rendelkező termék mellett döntsön.

Milyen tejet igyon?

A tartós tejek, a közhiedelemmel ellentétben semmilyen adalékanyagot, így tartósítószereket sem tartalmaznak. Az, hogy hosszabb ideig, és akár hűtés nélkül is elállnak, pusztán a csomagolási eljárásnak köszönhető.

A tartós tejek tápértéke érdemben nem különbözik a friss vagy nyers tejétől.

A tej kiválasztásakor fontosabb szempont annak zsírtartalma. Fogyasszon alacsonyabb zsírtartalmú (pl. 1,5%-os) tejet.

Tej- és tejtermék-utánzatok

A boltok hűtőpultjában a tej és tejtermékek mellett úgynevezett imitátumokat is találhat, melyek az állati eredetű összetevők mellett vagy helyett növényi eredetűeket (pl. növényi olajat, szóját), tartalmazhatnak.

Ezeknek a termékeknek a tápértéke általában eltér a „valódi” tejekétől, tejtermékekétől.

Laktózérzékenység idős korban

A tejben, tejtermékekben különböző mértékben megtalálható tejcukorra (laktózra) való érzékenység idősebb korban gyakoribb. Ha tej-, tejtermékek fogyasztása után puffad vagy görcsös hasfájást, hasmenést tapasztal, forduljon háziorvosához.

Fontos, hogy akkor is elegendő mennyiségű fehérjét és kalciumot fogyasszon, ha a laktózt kerülnie kell, hiszen ezek a csontok és izmok egészsége szempontjából nélkülözhetetlenek. Kérjen tanácsot dietetikustól az Önnek megfelelő étrend kialakításához.

Jellemzően olcsóbbak és a nevük alapján is megkülönböztethetők a „valódi” termékektől: „reggeli ital”, „frissföl”, „finomföl”, „farmföl”, „pizzafeltét” stb.

Forrás: merokanal.hu