Belépés Regisztráció

A hollywoodi filmes világ erősen diszkriminálja az időseket


A hollywoodi filmes világ erősen diszkriminálja az időseket

Miközben a nyugati társadalmak úton-útfélen deklarálják, hogy az idősek azonos értékűek a társadalom többi generációjával, a gyakorlatban nem ezzel találkozunk. Az ageizmus, azaz életkori diszkrimináció csak nagyon lassan csökken. A műalkotásokban, például a filmekben alig szerepel több idős ember, mint pár éve vagy évtizede. Helyénvaló a kérdés: hol vannak az idősek a filmekben, sorozatokban?

„Elmúltam 70 éves. Karrierem csúcsán állok.”

Még 2022-ben az időskorúak világával foglalkozó amerikai szenátusi bizottságnak az ismert amerikai színésznő, Doris Roberts egy rövid összefoglaló előadást tartott. Ennek szövegét Frank Schirrmacher, a Frankfurter Allgemeine Zeitung volt kulturális rovatvezetőjének tudományos-ismeretterjesztő könyvéből, A Matuzsálem összeesküvésből szó szerint idézem:

„Tisztelt Elnök úr, tisztelt bizottsági tagok, hölgyeim és uraim! Elmúltam 70 éves. Karrierem csúcsán állok. Soha nem kerestem több pénzt, és soha nem fizettem több adót, mint ma. A társadalom mégis olyasvalakinek tart, akit ki kell selejtezni. Nézeteimet jelentéktelennek, szükségleteimet furcsának, ízlésemet pedig olyasminek tartják, ami semmiféle szerepet nem játszik a piacon. Sorstársaimat és engem másoktól függőnek, gyámoltalannak, improduktívnak tüntetnek föl, olyan lényeknek, akik követelnek, nem pedig adnak. A valóságban azonban az idősek többsége önmagával elégedett középosztályt alkot, olyan fogyasztókat, akik jobb anyagi lehetőségekkel rendelkeznek, mint a legtöbb fiatal pár; olyan réteget, amely a társadalomnak időt és tehetséget tud nyújtani. Ez, tisztelt Elnök úr, nem egy szomorú helyzet. Ez bűn. Azért vagyok itt, hogy rávegyem önöket arra, szálljanak szembe azokkal a hatalmas lelki pusztításokkal, veszteségekkel és költségekkel, amelyeket nemzetünknek el kell szenvednie az időskorúak hátrányos megkülönböztetése miatt.”

Hol vannak az idősek a filmekben? Azaz ageizmus a filmművészetben

Roberts beszédében egy másik problémáról is beszélt: a hollywoodi filmes világ erősen diszkriminálja az időseket, különösen a nőket. A színésznőknek már 25 évesen botox-injekciókat adnak hamvasságuk megőrzésére, 40 évesen már többüket öregnek nyilvánítják, még a nagymama-szerepre is. A 40 évesnél fiatalabb színésznők számára háromszor annyi szerepet kínálnak, mint az idősebb kollégáiknak. A forgatókönyvírók átlagéletkora pedig radikálisan lecsökkent, s ma már csak 19 százalékát kapják meg az összes munkának.

Roberts beszédének közvetett és közvetlen hatása is volt. A közvetlen az volt, hogy az Egyesült Államokban széles körű sajtópolémia indult a témában, amely mind a mai napig előkerül, hivatkoznak rá. A közvetett az volt, hogy 2003 tavaszán 175 forgatókönyvíró tiltakozott a tévé- és filmstúdiók ellen, hogy 40 év felett nem foglalkoztatnak.

Az időskori diszkrimináció ma is jelen van

Minden felbuzdulás és valós törekvés ellenére mára a kép hasonlóvá vált az ezredfordulóshoz. Sajnos, nincs már Doris Roberts (2016-ban halt meg), és Schirrmacherek (2014-ben hunyt el), akik fellépnének a sajátos diszkriminatív magatartás ellen, amely nem bántja, hanem egyszerűen elfeledkezik az idősebb korosztályról.

Ha ma, 2023-ban megtekintjük a Netflix vagy az HBO legnépszerűbb sorozatait, akkor többnyire kétféle idősábrázolással találkozhatunk, ha van ilyen egyáltalán: a végelgyengülésben szenvedő, kórházban élő idős emberrel, és ennek ellentettjével: a fiatalként viselkedni akaró időssel, aki direkt olyan ruhákat hord és úgy viselkedik, mint a fiatalok.

Tipikus példa erre a You (Te) című sorozat a Netflixen, amely 40 részből (4 évadból) áll, és három amerikai nagyvárosban, New Yorkban, Los Angelesben és San Franciscoban játszódik. Ebben a sorozatban, a mintegy 50 főszereplő között összesen 1 (!) idősebb ember van: az egyik női szereplő édesanyja, aki közösségi média-influencer, és nem képes reálisan szembenézni a saját korával. A mellékszereplők között pedig összesen egy karakteres ember van (a főszereplő nevelőapja), aki viszont előrehaladott demenciában szenved, és csak az arcával és az ujjaival kommunikál.

Azért szomorú ez a tendencia, mert ezek a videómegosztók maguk is influencerek, az általuk megjelenített ízlés és értékítélet jelentősen hat tudatunkra és tudatalattinkra.

Vannak kivételek: idősfilmek

Szerencsére vannak üdítő kivételek is, ezért beszélhetünk lassú változásokról. Az úgynevezett „idősfilmekben” nem egyszer az idősek a főszereplők, vagy a film az idősek perspektívájából meséli el a történetet. Ilyen film például az Ifjúság (Paolo Sorrentino), Az ember, akit Ottónak hívnak, vagy éppen az Apa, Anthony Hopkins emlékezetes főszerepével.

Azonban a népszerű, milliárdok által látogatott, ún. mainstream videómegosztók sorozataiban (Netflix, HBO, stb.) továbbra is az a helyzet, hogy ha időssel találkozunk, az inkább a véletlen műve. Az időseket általában gyengének, betegnek, halálközelinek ábrázolják, ahogyan már két évtizede is ez volt a jellemző. Ma a művelt nyugati társadalmak jobban ügyelnek arra, hogy minden egyéb másság megjelenjen a művekben, mint az idős emberek világa és gondolkodása. Hiszen ez esetleg kivethet minket a komfortzónából, és emlékeztethet a halálra és az elmúlásra, amelyek nagyon kellemetlen dolgok.

Fontos volna, ha ezeken a portálokon nem csak az idősfilmek területén lennének változások, hanem a sorozatok terén is, hiszen ezeket összehasonlíthatatlanul többen és még inkább sokkal hosszabban nézik, mint az egyes, izgalmas, egész estés mozifilmeket, így jobban hatnak a tudatunkra és a tudatalattinkra is.

Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője

 

A cikk a Szerencsejáték Service Nonprofit Kft. támogatásával készült.

Cimkék:
2023-04-11