Belépés Regisztráció

Várgesztesre látogattunk

Várgesztes környékén sok izgalmas helyszín és meredek kaptatók

Várgesztes a Vértes hegység északnyugati részén, a gesztesi vár alatti völgyben meghúzódó település. A Tatabányától 17 km-re fekvő község és környéke számos látnivalót rejt: a Mária-szakadékot, gesztesi várat vagy a Zsigmond-követ. A túrát csak gyakorlott túrázóknak ajánljuk, mert több helyen meredek szakaszokon, szűk ösvényeken halad az útvonal, amely jórészt a Országos Kék Túra része.

Táv: 15,5 km

Szintkülönbség: 440 m

Csak gyakorlott túrázóknak!

Várgesztesi túra első állomása: Szárliget

Várgesztesi túránkat eredetileg úgy terveztük, hogy Tatabányáról busszal megyünk Várgesztesre, hogy felfedezzük a környéket. A vonatunk azonban késett, így lekéstük a buszt, amivel Várgesztesre mentünk volna. Rövid várakozás után visszamentünk Szárligetre és innen kezdtük el a túránkat. Első pihenőnk az 1950-ben megszüntetett gazdasági kisvasút emlékhelye volt. A falut elhagyva széles kocsiúton, a régi vasút helyén haladtunk. Átkeltünk az országúton, majd az erdőben haladtunk tovább. A kis tisztások tele voltak tavaszi virágokkal.

Kakukkfű illata a füves domboldalban

Csákányospuszta üdülőtelepre értünk, a hídnál találtunk egy emléktáblát, amelyről megtudhattuk, hogy a 13-14. században itt volt Csákányosegyháza falu. Innen felfele baktattunk a füves domboldalon, a feltárt kis templom romjaihoz. Végig a kakukkfű illatát éreztük. Egy bekerített terület mellett elhaladva elértük az erdőt és csakhamar egy elhagyatott faházas táborhoz értünk. Tovább haladva a csákányospusztai turistaháznál tartottuk a következő pihenőt, ahol az uzsonnás dobozok is előkerültek. Jól jött a pihenő, hiszen következett a túra egyik fénypontja, a Mária-szakadék.

Mária-szakadék

A Mária-szakadék várgesztesi túránk izgalmas, de egyben nagy odafigyelést igénylő szakasza volt. Éppen ezért ezt a túrát csak gyakorlott túrázóknak ajánljuk! A szakadék oldalán araszolgattunk: a talaj csúszós volt, az ösvény pedig keskeny. A kiálló fagyökerek segítettek, nehogy lecsúszunk.

A mintegy fél kilométer hosszú kanyonból kiérve ismét a csodás erdőben araszolgattunk tovább. Az úton túrázókkal találkoztunk és együtt érkeztünk meg Körtvélyespuszta régi temetőjéhez. Egy hatalmas szurdokhoz értünk, bükkösök közt találtuk magunkat. A korábbi vihar következménye lehetett az a rengeteg kidőlt fa, amit láthattunk.

Vitányvár ismét meredek emelkedőkkel

Vitányvárhoz ismét emelkedőn kaptattunk. A tekintélyt parancsoló építmény gótikus, belső tornyos vár. A belső vár két lakótoronyból és az azokat összekötő 6 méter magas fallal kerített belső udvarból állt. Szabálytalan, ötszög alaprajzú belső várat falaitól 5-6 méterre egy külső várfal övezte. Kapuja nyugati irányba nézett, kútja nem volt. A lakótornyok falai még ma is 6-15 méter magasak.

A várból továbbra is a kék jelzéseket követve lefele ereszkedünk a völgybe, az út agyagos, köves. Mintegy másfél kilométert haladunk és eljutunk Szarvas-kúthoz, ahol rendezett környezet fogadott padokkal, tűzrakási lehetőséggel. A forrás azonban alig fakad. Szarvas-kút után útbaigazító táblák jelezték az irányt a Mátyás-kúthoz. Ez a forrás már bővizű, környékén pihenőhely és kulcsosház található. Innen 3 kilométer Várgesztes, amelyet táblák is jeleznek.

Zsigmond-kő: kilátás a szikla tetejéről

Zsigmond-kő a Mátyás-kút és Várgesztes közötti túra útvonal egyik látványossága, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a tájra. Azt, hogy közel járunk a nevezetes sziklához, egy különleges fa is jelezte: a bükkfa törzsébe Zsigmond király képmását faragták, festették. Nagy izgalommal figyeltük a jelzéseket, nehogy elmulasszuk a Zsigmond -kő felé vezető utat.

A feljárat meredek, de a fák gyökerei ismét segítettek. Minden fáradtságért kárpótolt a kilátás, a panoráma lenyűgöző volt. A kopár teraszról remekül látszott Várgesztes, a Gesztesi vár, a távolban pedig Oroszlány és a kamalduli remeteség templomtornya. Leereszkedve a szurdokvölgybe még ámulatba ejtőbb volt a hatalmas, meredekfalú sziklatömb. Innen már lefelé haladtunk a köves kis ösvényen a horgásztóig, majd a várgesztesi buszmegállóig.

Szerző: Palkovics Péter, az Odaadó Tudástár állandó szerzője

Képek: Nyitókép Várgesztesi vár Forrás: www.vargesztes.hu, Körtvélyespusztai temető és a Vitányvár című kép a szerző felvétele.

Olvassa további cikkeinket az Odaadó Tudástár Szabadidő rovatában!