Belépés Regisztráció

Mozgásos játékok az unokákkal a nyári szünetre


Mozgásos játékok az unokákkal a nyári szünetre

Itt a nyári szünet, egyre több a gyerekek szabadideje, és egyre többet vannak a nagyszülőkkel. A közös időtöltésben felmerülhet a kérdés, hogy milyen játékokat, programokat válasszunk, ami nem csak szórakoztat, de fejleszt is.

Természetesen minden életkorban más az érdeklődési kör, így nagyon eltérő lehet a válasz is. Ebben a cikkben a kisgyerekekkel való időtöltésre fókuszálunk, akiknek még szükségük és igényük van arra, hogy egy kicsit irányítsuk a szabadidő eltöltésének módját.

A pihenés, meseolvasás, játszóterezés és egyéb tevékenységek mellett most igyekszem olyan ötleteket adni, amelyek mozgásos fejlesztő játékok kicsiknek, nagyoknak, nagyszülőknek egyaránt.

Mozgásmemória

Válasszunk ki három tárgyat: például egy tollat, egy műanyag poharat és egy színes lapot, de ez bármi lehet, sőt később növelhető is a tárgyak száma. Minden tárgyhoz társítsunk egy-egy mozdulatot, például: toll-guggolás, pohár-ugrálás, lap-tyúklépésben állás. Ezt gyakoroljuk be, majd amelyik tárgyat felmutatjuk, azt a mozgást kell mihamarabb végezni. Váltogassuk a felmutatás sorrendjét, tempóját – ezt akár zenével is összeköthetjük. Később pedig egyre több ezközt is bevonhatunk. Használhatunk különböző tárgyakat, színeket, plüss figurákat, alakzatokat…

Kislabdás játékok

Egy klasszikus, de szuper játék és fejlesztő eszköz mindenki számára a labda. Kisebbeknél célszerű nagyobb gumilabdát használni, nagyobbaknál teniszlabda méretű is megfelel.

  1. Verzió: dobjuk fel a labdát – vagy dobjuk a falhoz, amelyik a helyzetnek megfelel – és tapsoljunk, majd kapjuk el. Igyekezzünk egyre magasabbra – vagy falnál messzebbről – dobni és egyre többet tapsolni. Klasszikus mondóka ehhez az „Egy, megérett a meggy...”. 
  2. Verzió: Fókuszáljunk egy pontra, majd pattintsuk le a labdát, és várjuk meg, míg visszapattan a látóterünkbe, úgy kapjuk el. Eközben végig a kiszemelt pontot nézzük. Ugyanígy feldobással is játszhatunk.

Mozdulatlánc

Ez a játék olyan, mint a közismert szólánc, csak nem szavakat fűzünk egymás után, hanem mozdulatokat. Sorban mutat mindenki egy-egy mozdulatot vagy mozgást, amit meg kell jegyezni és egymás után bemutatni.

Mezítlábas akadálypálya

A különböző felszíneken való sétálás több szempontból is hasznos mindenki számára. Tegyünk egymás után különböző edényekbe kerek kavicsokat (vizet is tehetünk rá), homokot, összevágott mosogató szivacsot… különböző felületű dolgokat, amelyek alkalmasak arra, hogy végig sétáljunk rajta. 

Tekerjünk össze egy törölközőt, majd terítsük le a földre, és sétáljunk rajta végig. 

Tegyünk egymás után színes papír poharakat, amelyeket szlalomba kerülgethetünk előre és hátrafelé sétálva. 

Helyezzünk ezekből négy darabot el körben, és érintsük meg egy lábon állva a másik lábfejünkkel. 

Ezeket egymás után helyezve egész hosszú pályát építhetünk.

Mit rejt a takaró?

Tegyünk a földre egy plédet vagy takarót és helyezzünk alá különböző tárgyakat úgy, hogy a gyerekek nem látják mi az. Ezek után úgy kell kitalálniuk, hogy a talpukkal tapogatják ki azokat. Például: legó, fésű, szivacs, tusfürdős flakon, fakanál, kulcscsomó…

Mozgásos szólánc

Rajzoljunk a földre egy létrát, vagy elkészíthetjük úgy is, hogy összetekerünk két hosszabb törölközőt és közé kisebbeket a fokoknak. A fokok közé lépve minden lépésnél egy kiválasztott betűvel kell egy-egy szót mondani. Játszhatjuk ezt létra nélkül is, akár séta közben vagy tyúklépésben sétálva, akár egy-egy lábon megállva gyaloglás közben.

Agyféltekék összehangolása

Rajzoljunk papírra vagy homokba különböző alakzatokat (pl. kör, végtelen jel, nap, hold…) – mindenből kettőt egymás mellé – és a két mutató ujjunkkal kövessük le a vonalakat azonos, majd különböző irányba is.

Nyomkövetés

Vágjunk ki papírból kéz- és lábfejeket, ezeket helyezzük különböző irányokba és távolságokra egymástól. Az elhelyezett láb alakzatokat lábbal, a kéz formákat kézzel érintve haladjunk végig a pályán.

Ki vagyok?

Gondoljunk egy állatra, utánozzuk annak a mozgását, és ez alapján találjuk ki, melyik állat lehet az.

Mondd / rajzold, mit érzel!

Rajzoljunk a gyerekek hátára különböző alakzatokat, nagyobbaknál figurákat, betűket, számokat, amit nekik érzékelni kell, és vagy visszamondják, vagy maguk elé ők is lerajzolhatják egy lapra, mit éreztek.

Bízom benne, hogy sikerült ötletet, motivációt adni a közös mozgáshoz és az örömteli játékhoz, amelyekkel észrevétlenül fejleszthetjük az ideg-izom kapcsolatot, testtudatot, tér-irány koordinációt és memóriát egyarát. Mindenkinek nagyon szép nyarat, kellemes pihenést és boldog időtöltést kívánok az unokákkal!

Csordás-Novák Mária geronto-andragógus, szenior tréner, az Odaadó támogató szakértője

2024-07-08