Arról, hogy a posztmodern fogyasztói társadalomban a termékek nagy, globális gyártói hogyan manipulálják az embereket, s ezzel hogyan ösztönzik őket állandó vásárlásra, a hatvanas évek végétől számos könyv és számos film született. Az angol címén Buy now: The Shopping conspiracy c. film, amely a fiatal angol rendező, Nic Stacey jóvoltából abban különleges, hogy a nagy termékgyártó cégek alapfilozófiáját ismerteti, korábban ezeknél dolgozott szakértők bevonásával, rendkívül hatásos, bevallottan a mesterséges intelligencia által szerkesztett képekkel.
A bevont szakértők közül többen is olyan nagy márkáknál dolgoztak, ahol a hazugság rendszerei csúcsrajártak, így saját szemükkel látták, hogyan folyik a félrevezető marketing, mekkora kényszer az új és új kollekciók piacra dobása, mennyire nincsen újrahasznosítás, sőt: milyen mértékben zajlik a felesleges termékek tönkretétele vagy kiszórása szemétként szegény afrikai és ázsiai országokban, avagy éppen a tenger mélyére.
A film 5 „aranyszabályt” állapít meg, amely a nagy cégek alapfilozófiája:
Ezen alaptézisek mentén a nagy termékgyártók tudatosan csökkentik termékeik élettartamát (fő cél a tervezett, beépített avulás, s ezzel az új és új vásárlás), és sokkal többet termelnek a piaci igényeknél, hogy lenyűgözzék a vevőiket, aztán pedig a termékek túlnyomó mennyiségét szeméttelepekre vagy éppen a tenger aljára juttatják.
Miért kell az idősebb korosztálynak megnéznie ezt a filmet? A szeniorok tudatosabban vásárolnak, mint a fiatalok?
A válasz éppen az, hogy pont ezért: nem biztos ugyanis, hogy el tudjuk magyarázni megfelelő szavakkal a fiatalabbaknak azt, hogy ne legyenek az állandó vásárláskényszer rabjai, ne higgyék azt, hogy a termékek megszerzése az élet legfontosabb feladata. Amennyiben megnézik ezt az ő képi világaikhoz jobban illeszkedő, profi filmet, beleéreznek a lényegbe: felfogják, hogy a nyugati társadalmak egy súlyos manipuláció rabjai: nem elsősorban politikával vagy eszmével manipulálják az embereket, hanem azzal, hogy állandóan vásárlásra ösztönöznek, s ezzel az ember egy állandó és felesleges izgatottsági állapotban van a megszerzés kényszerétől és pillanatnyi örömétől (ha sikerül megvenni a terméket).
Nagyon fontos tehát éppen az idősebbeknek a fiatalokat a hagyományos, közösséget teremtő és fenntartó eszmék felé „orientálni”, vagy legalább megmutatni azokat: erre szolgálhat ez a látványos film. A legjobb az lenne, ha gyermekeinkkel és unokáinkkal együtt néznénk meg, és megbeszélnénk együtt a látottakat.
Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője