Belépés Regisztráció

Hogyan vonzzuk be a férfiakat az idősképzésekre? – A geopolitikai kurzusok sikere a szenior akadémiákon


Hogyan vonzzuk be a férfiakat az idősképzésekre? – A geopolitikai kurzusok sikere a szenior akadémiákon

Az idősképzések/szeniorképzések világszerte egyre népszerűbbek, hiszen a tanulás iránti vágy és a szellemi frissesség megőrzése nem korhoz kötött, s az idősek a nyugati társadalmakban egyre tovább élnek és egyre egészségesebben, így van idő is a tanulásra. A gerontagógia – vagyis az időskori tanulás tudománya – azonban szembesül egy jelentős kihívással: a férfiak részvétele világszerte alacsonyabb a nőkénél, Norvégiától Svájcig, az USA-tól hazánkig. A nemek közötti tanulási egyenlőtlenség ebben az életszakaszban nem csupán demográfiai okokra vezethető vissza, hanem kulturális és társadalmi tényezők is közrejátszanak.

 

Az arányok eltolódásának egyik fontos oka a demográfia mellett az, hogy a férfiak kevésbé érzik magukénak a hagyományosan kínált, főleg egészségmegőrző témákat, illetve sokszor úgy érzik, nekik már nem kell tanulniuk semmit, hiszen a legfontosabb ismereteiket a világról és az emberről életük első évtizedeiben megszerezték.

Az oktatásszervezők szerte a világon keresik a megoldásokat, hogy vonzóbbá tegyék a programokat a férfiak számára is. A témaválasztás kulcsfontosságú: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a történelem, a tudomány, a technológia, a sport és a politika iránti érdeklődés sokkal nagyobb a férfiak körében.

A 2010-ben általam létrehozott szenior akadémiai rendszerben az egyik legjobb megoldásnak a probléma megoldására geopolitikai kurzusok bizonyultak. Ezeket előadások formájában Dr. Bernek Ágnes kezdte el, kurzusok formájában jómagam és Dr. Udvarvölgyi Zsolt szociológus, történész. A világpolitikai események megvitatása, a globális gazdasági és társadalmi folyamatok elemzése nemcsak intellektuálisan inspiráló, hanem olyan terület, amely kimondottan vonzza a férfiakat.

2025 tavaszán három helyszínen – Kisalagon, Kőbányán és Pestszentlőrincen – zajlanak geopolitikai kurzusok. Ezeken az alkalmakon a résztvevők az aktuális világpolitikai eseményeket vitatják meg, tudatosan mellőzve a magyar belpolitikai témákat, hogy elkerüljék a megosztó vitákat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ez a megközelítés bevált: a férfiak száma kissé meghaladja a nőkét, és rendkívül aktívan, kreatívan vesznek részt a beszélgetésekben. Ezeken a kurzusokon az előadó egyszerre mediátor is: közvetít a különféle nézetek között, és segíti a beszélgetés kulturált mederben tartását és a közös gondolkodás örömét.

A geopolitikai kurzusok sikerén felbuzdulva érdemes további olyan témákat keresni, amelyek a férfiakat különösen érdekelhetik. Ilyenek lehetnek például a történelem és hadtörténet, de a történelem fontos területe ma már a sporttörténelem is, amely különösen nagy világversenyek idején vonzó lehet. Szintén jelentős érdeklődést kelthet a modern technológiai vívmányok, mesterséges intelligencia és a jövő iparágainak bemutatása.  Kevésbé, de érdekes lehet az egzotikus utazások világa, illetve a globális gazdasági trendek és befektetési lehetőségek elemzése.

A szenior akadémiai rendszer sikeres példája jól mutatja, hogy a gondosan megválasztott témákkal és a megfelelő, demokratikus, beszélgető oktatási módszerekkel lehetséges a férfiak arányának növelése az idősképzésekben. A geopolitikai kurzusok sikere rávilágít arra, hogy a férfiak szívesen vesznek részt olyan programokon, amelyek intellektuálisan inspirálóak, aktuálisak és lehetőséget adnak a véleményformálásra.

 

Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője

2025-06-01