Belépés Regisztráció

Az ország legtisztább levegőjű települése

Síkfőkúti barangolás

Síkfőkút és környéke a következő túránk célpontja. Síkfőkút – amely mára összeépült Noszvajjal – többek között arról nevezetes, hogy az ország legtisztább és legoxigéndúsabb levegőjű települése. Már ezért is érdemes felkeresni. Emellett a környék gyönyörű természeti értékekkel bír.

Táv: 11 km,

Szintkülönbség :450 m

Síkfőkút, az üdülőközpont

Síkfőkútra busszal érkeztünk és valóságos „zöld paradicsom” fogad minket. Horgásztó, éttermek, sok szép, takaros ház található itt. Síkfőkút Noszvaj üdülőövezete, mára a két település összeépült. Itt található a bővízű Szent Imre-forrás, amely a már említett halastavat táplálja. A forrástól az utunk a házak között, meredek emelkedőkön vezet a Novaji kunyhóhoz.

A novaji kunyhó

A novaji kunyhóhoz több turistaút is vezet, mi a kevésbé meredeket választottuk, és a piros kereszt jelzést követtük. Gyönyörű erdőben haladtunk. A novaji kunyhóhoz felérve reggeliztünk, majd kis pihenő után tovább indultunk a vadabb, járatlan úton. Utunkat virágok varázsolták színessé.

A GPS segítségével eljutottunk a Szarvas-kúthoz, amely se nem kút, se nem forrás. Leginkább egy falevelekkel beborított vaddisznó dögönyözőre emlékeztet. Szarvas-kútról visszatértünk a novaji kunyhóhoz, ahol sok turistaút találkozik. Mi a sárga körjelzésen indultunk el. Az erdő ritkás errefelé, virágok helyett friss csalánmezők mellett haladtunk.

Katalin-forrás és hármas kút

A Katalin-forrás, amelyhez a sárga körjelzésen haladva jutottunk el, ottjártunkkor sajnos nem működött. Viszont lefelé haladva, jobb oldalon kis patakot láttunk. Ezt követtük és megtaláltuk a forrását a hármas kútnál. Azért hármas, mert három forrás található egymás mellett. Leereszkedtünk a vízhez, ahol szalamandrák süttették magukat a köveken. A medret vastag avar borította, nem lehetett látni a vízfolyást. Ezért óvatosnak kellett lennünk, ha nem szerettük volna vizes cipővel folytatni utunk.

Síkfőkút környékén sok forrás található

Az Attila-forráshoz kitaposott, gyakran járt úton haladtunk tovább. A forrást szépen kiépítve találtuk, víz is volt benne. Előtte kis tó. Érdemes megjegyezni, hogy az Attila-forrás Síkfőkútról a zöld négyzet jelzésen haladva könnyen megközelíthető közvetlenül is. Utunkat innentől mi is zöld négyzet jelzésen haladva folytattuk. Enyhén emelkedett, a végén egy kicsit meredekebb kaptató várt minket. Itt érkeztünk el az István-kúthoz, amely az út bal oldalán található. A túrabotot belemártva, meglepődtünk, hogy milyen mély. Nem lett volna jó beleesni. A kút mellett pihenőhely van kialakítva a fáradt kirándulóknak. Jobb oldalon a tisztáson magasles áll. Több túrázóval is találkoztunk errefelé, hiszen Síkfőkút és környéke nagyon kedvelt kirándulóhely. Utunkat egy újabb kúthoz, az Ágoston-kúthoz folytatjuk. Lassú léptekkel kapaszkodtunk fel a tanösvényen, amelyen megtaláljuk a bővízű Ágoston-kutat. A tanösvény mellett, az út jobb oldalán, szinte elrejtve található a László-kút, amely viszont nem működött.

Várkút, a túra vége

Utunkat Várkút felé folytattuk, ahová egy kis hídon átkelve jutottunk fel. Az itt lévő étterem (turistaház) ritkán üzemel, be kellett érnünk az otthonról hozott elemózsiával. A ház előtti réten a Mária kegyhelyet és a Vár-kút forrását találjuk. Rövid pihenő után széles, köves, kocsival járható úton indultunk a Várkúti elágazáshoz, ahol a buszmegálló is van.

Szerző: Palkovics Péter, az Odaadó Tudástár állandó szerzője

Képek: Nyitókép Síkfőkút Forrás: flickr, Síkfőkút környéke című kép a szerző felvétele.

Olvassa további cikkeinket az Odaadó Tudástár Szabadidő rovatában!