Ma már egyre több speciális foglalkozás közül válogathatnak az idősebb korúak is, hiszen ebben az életkorban is létszükséglet a mozgás. Nézzük meg milyen a jó szenior mozgásprogram, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni, amikor ilyen aktív szabadidős tevékenységek közül válogatunk.
Figyelembe veszi az életkori sajátosságokat
Az első, és legfontosabb alappillér, hogy a szenior korúak programjait kifejezetten az életkori sajátosságokra kell építeni, ezzel foglalkozik egy külön szakág is, az idősoktatás, más néven geronto-andragógia, ami az idősek tanítását jelenti. A szépkorúak oktatása, akár sport vagy elméleti oktatás, ugyanis külön módszertant igényel a sikeres együttműködés, fejlődés érdekében. Itt gondolhatunk most a sporttal kapcsolatban a fizikai állapotra, az emberi szervezet felépítésére, és azokra a változásokra, regresszív folyamatokra, amelyek természetes velejárói az idősödésnek. Ha tudjuk hogyan működik a szervezetünk, sokkal többet tehetünk annak érdekében, hogy minél tovább megőrizzük az egészségi állapotunkat, és megfelelő komplex programokat kínálhassunk.
Az oktató személyisége, felkészültsége
Ide kapcsolódik az oktató szerepe is, akinek a fentiekkel tisztában kell lennie. Ismerni kell a szépkorúak testi, lelki, szellemi, szociális állapotát, és az ezekkel járó változásokat, hogy igazi támasza tudjon lenni a tanulni, mozogni vágyó egyéneknek, türelemmel és szeretettel forduljon a résztvevők felé. A megértő figyelem és a bizalom szintén kulcsfontosságú a sikeres együttműködést illetően.
Figyelembe veszi az előzetes tudást, vagy annak hiányát
Minél idősebb egy ember, annál több mindent hoz magával, és annál több tényező fogja befolyásolni azt, hogyan tud becsatlakozni, és aktív maradni egy-egy programban. Éppen ezért nagyon fontos az előzetes tapasztalatok felmérése, mind a pozitív, mind a negatív tényezők feltárása.
A mozgástanulással kapcsolatban segíthetnek a korábbi jó tapasztalatok, de figyelemmel kell lenni arra is, hogy a mozgásemlékezetben tárolt, hasonló vagy rosszul rögzült mozdulatok hátráltathatják a koordinációs képességek javulását. Az életkorral előre haladva ezeknek a hatásoknak a megjelenése arányosan nőhet, de he feltérképeztük a helyzetet, sokkal könnyebben érhetünk el jó eredményeket.
Biztonságos környezet
Minden életkorban és mozgásformánál, de kifejezetten az idősebb korban nagyon fontos a biztonságos környezet megteremtése az esetleges látási viszonyok, térérzékelés, különböző képességek megváltozásnak figyelembevételével. A tanulás is akkor tud eredményesen végbe menni, ha a résztvevő valóban biztonságban érzi magát (pl. nem csúszik a talpa, megfelelőek e fényviszonyok, nincsen a teremben akadály akár egy oszlop formájában), mert így tud megfelelően összpontosítani az aktuális tanulási folyamatra.
Változatos ingereket ad a program
Testünk rugalmasságát, és szellemi képességeink frissességét csak úgy tudjuk megőrizni, ha változatos ingereket biztosítunk, és folyamatosan új dolgokat tanulunk.
A testünk ugyanis nem arra lett teremtve, hogy a nap nagy részében üljünk, hanem hogy mozgásban legyünk, méghozzá folyamatos, változatos mozgásban. Éppen ezért ezt kell neki megandi: terhelni gravitáció ellenében, erősíteni, nyújtani, lazítani, rugalmas ellenállással tréningezni. A mozgás pedig egy olyan komplex fejlesztő folyamatot alkot, amely új dolgok tanulásával egyszerre hat a fizikai és a szellemi képességek fejlődésére.
Motivációt ad
Legyen az jóga, tánc, torna, zumba gold, egyensúly tréning, nordic walking, vagy bármilyen mozgásforma, létfontosságú a motiváció kérdése. Adhat erőt a közösségi mozgás élménye -aminek a megtapasztalását mindenkinek ajánlom-, de az egyéni célok meghatározása is nagyon fontos, hiszen hosszútávon az lesz az, ami kitartást és motivációt ad.
Csordás-Novák Mária geronto-andragógus, szenior tréner, az Odaadó támogató szakértője