Belépés Regisztráció

Miss Daisy sofőrje, egy időtlen film, avagy a tartós barátság és az életkor bölcsessége


Miss Daisy sofőrje, egy időtlen film, avagy a tartós barátság és az életkor bölcsessége

Bruce Beresford Miss Daisy sofőrje (1989) című filmje finom, rétegzett történet, amely az emberi kapcsolatok és az azok mélyén húzódó tudatos és tudattalan motivációk legmélyebb árnyalatait tárja fel. A történet az idős zsidó hölgy, Daisy Werthan (Jessica Tandy), és az afroamerikai sofőrje, Hoke Colburn (Morgan Freeman) különös barátságát követi nyomon, amely egy, a demencia első jeleként megjelenő közlekedési balesettől a főszereplő asszony szociális otthonba kerüléséig, az 1950-es évektől a 60-as évek végéig ível. Bár a film kétségkívül meghatározó rétege a faji előítéletek lebontása és a polgárjogi mozgalom korában játszódó éles társadalmi problémák ábrázolása, ez csupán az egyik oldala ennek a rendkívüli történetnek.

A film másik, legalább ilyen fontos mondanivalója az időskor érzelmi és társas szükségleteinek bemutatása. Daisy és Hoke kapcsolata messze túlmutat a szociális és anyagi különbségeken: az évek során nehéz, szinte áthidalhatatlan társadalmi különbségekből elindulva végül valódi lelki társakká válnak, akik voltaképpen egymás egyetlen igazi támaszai a magányos öregkor kihívásaiban (bár az anyagi kereteket a hölgy fia teremti meg). A kezdeti távolságtartás és súlyos előítéletek és félelmek lassan mély empátiába és szeretetbe fordulnak, ami megmutatja, hogy a valóban mély, emberi kapcsolatok létrejöttét nem a társadalmi osztályok, hanem alapvetően az emberség határozza meg. Daisy, akinek a kor előrehaladtával az előrehaladó, súlyosbodó demencia okán csökken a függetlensége, Hoke-ban talál valakit, aki nem csupán sofőr, hanem barát, sőt szinte családtag is lesz, akire támaszkodhat, és akivel mindent megbeszélhet. A szimpátia pedig kölcsönös, így egy mély lelki barátság alakul ki közöttük. 

A film egyaránt szól a múlandóságról és a közelség erejéről: a két főszereplő élete merőben különbözik, mégis megtalálják azokat a közös pontokat, amelyek révén megoszthatják egymással életük örömeit és fájdalmait. Az egyenjogúság kérdése és a generációkon átívelő társadalmi változások voltaképpen csak a hátteret adják ehhez a megható, elgondolkodtató, személyes történethez.

Jessica Tandy és Morgan Freeman káprázatos és intelligens színészi játéka magával ragadó és hiteles, a köztük lévő, csodálatosan megjelenített, baráti kémiától válik a film igazán időtlenné. A finom humorral és drámai pillanatokkal szőtt történet így nemcsak egy dokumentumhorizontú film az egyenjogúságért folytatott harcról, hanem megrázó dokumentum az emberi kapcsolatok mélységéről és az időskor kihívásainak elfogadásáról. A film így az idősek és a fiatalabb generációk számára egyaránt értékes, időtlen üzenetet közvetít: a barátság, a megértés és a kölcsönös tisztelet minden életkorban fontos. Minden bizonnyal ez az oka annak, hogy ez a majd negyven esztendős film ma is ott van a mozik műsorán, a videómegosztókon és a filmklubok kínálatában. Magam is szeretettel tudom ajánlani egy-egy idősebbek számára szervezett filmbklub programjára. 

Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője

2024-12-02